V průběhu posledního desetiletí silně narostla hustota dopravního provozu v hlavním městě. Důsledkem jsou dopravní zácpy, negativní dopady na okolí dopravních tepen, nespokojenost obyvatel i návštěvníků Prahy. Zlepšení situace a nová technologická řešení přinesl projekt Zvýšení bezpečnosti silničního provozu v hl. m. Praze, který byl zahájen v roce 2007 a nyní končí.
Projekt z 85 procent hradila Evropská unie a gesci měla Technická správa komunikací hl. m. Prahy. „Cílem dlouhodobého projektu bylo zlepšení bezpečnosti provozu, zvýšení plynulosti provozu a to díky zavedení nových kontrolních a řídících technologií, které do té doby v pražské dopravě chyběly. Bylo také nutné sladit stav dopravní telematiky s požadavky Evropské unie,“ uvedl Ladislav Pivec, šéf TSK.
Projekt přinesl řešení do tří hlavních dopravních oblastí: řízení a monitorování dopravy v tunelech, poskytování dopravních informací a harmonizaci telematických systémů na Městském okruhu a radiálách v souvislosti s novými stavbami.
Na základě analýzy stávajícího stavu a možností realizace byly uskutečněny tyto úpravy současných zařízení a doplněny byly následující nové technologie:
Pro Strahovský automobilový tunel
- obnova řídícího systému SAT a úprava provozního řádu
- rekonstrukce velína pro systém řízení tunelů na Městském okruhu
- modernizace a sjednocení videodetekčních systémů tunelu
- modernizace a sjednocení proměnných značek (pruhová signalizace, zákazové a výstražné značky)
Hlavní komunikační síť hl. m. Prahy
- výstavba 34 nových a obnova 17 stávajících zařízení pro provozní informace (ZPI)
- ZPI budována s cílem poskytovat informace o bezprostřední situaci před řidičem, o mimořádných situacích, uzavírkách a omezeních
- rozmístění ZPI v důležitých rozhodovacích bodech, kde řidič může přehodnotit volbu své trasy
- vybudována 3 ZPI s možností zobrazovat celobarevné schéma dopravní situace před řidičem
- ZPI nabízí možnosti zobrazování informací o obsazenosti parkovišť P+R, dojezdových dobách k významným cílům
- systém ZPI využit s úspěchem již v době povodní v červnu 2013
Městský okruh: automobilový tunel Mrázovka
- modernizace a sjednocení videodetekčních systémů tunelu
Městský okruh: úsek Zlíchov – Radlická
- modernizace a sjednocení videodetekčních systému úseku
- modernizace a sjednocení proměnných značek (pruhová signalizace, zákazové značky)
Dočasná trasa Městského okruhu: Průmyslová - Kbelská
- výstavba komplexního telematického dohledového systému
Radiála mezi Městským a Pražským okruhem: Strakonická
- výstavba komplexního telematického dohledového systému
Radiála mezi Městským a Pražským okruhem: Štěrboholská spojka
- výstavba komplexního telematického dohledového systému
Vybrané radiály na vstupu do hl. města Prahy: pravý břeh
- zajištění vstupního monitoringu dopravy na hlavních radiálách na vstupu do hl. m. Prahy včetně statistického vážení nákladní dopravy a zjišťování směrových proudů
Vybrané radiály na vstupu do hl. města Prahy: levý břeh
- zajištění vstupního monitoringu dopravy na hlavních radiálách na vstupu do hl. m. Prahy včetně statistického vážení nákladní dopravy a zjišťování směrových proudů
Integrace do systémů
- integrace videodetekčních systému do řídicího systému tunelu
- scénáře pro řízení a ovlivnění provozu
- integrace videodetekčních systému do řídicího systému úseku Zlíchov-Radlická
- zajištění řídících scénářů HDŘÚ pro řízení dopravy v oblasti MO: Průmyslová-Kbelská, Strakonická a Štěrboholská radiála
- zajištění řídících scénářů HDŘÚ pro řízení dopravy v oblasti hlavních radiál
Dynamický makromodel plynulosti dopravy na bázi technologie FCD
- zajištění real-time makromodelu plynulosti dopravy pokrývající celé území Prahy a Pražského okruhu
- poskytnutí doplňkového zdroje dat pro veškeré speciální telematické systémy ovlivňování provozu, včetně vysílání RDS-TMC