Tisková prohlášení - seznam

TSK před zimou: výrazný nárůst zásob posypového materiálu

S výrazným navýšením skladových zásob posypového materiálu vstupuje do zimní sezóny 2010/2011 Technická správa komunikací hl. města Prahy. Kapacita skladů nyní dosahuje 11,5 tisíce tun, což je oproti minulosti nárůst o tři tisíce tun. Sklady jsou na začátku nové sezóny zcela zaplněné.

„Je to reakce na loňskou zimu, kdy v jednu chvíli po celé Evropě docházely zásoby posypového materiálu a téměř všichni silničáři doslova čekali na každý kamión od dodavatelů. Tímto navýšením kapacity skladů jsme si vytvořili polštář pro případ, že by opět nastala situace z minulé zimy,“ uvedl Petr Kožíšek, správní náměstek ředitele TSK, do jehož kompetence spadá zimní údržba komunikací.

Kromě 11,5 tisíce tun posypového materiálu má TSK k dispozici také 380 tun roztoku chloridu vápenatého. „V případě potřeby jsme připraveni dokoupit další posypový materiál,“ zdůraznil Kožíšek.

Na zimu s jediným partnerem

Hlavním dodavatelem a partnerem TSK pro letošní zimní sezónu je společnost Pražské služby. Pro údržbu komunikací prvního pořadí má k dispozici 69 sypačů a na komunikace druhého a třetího pořadí 57 strojů. Pro potřeby Integrovaného záchranného systému a Dopravního podniku jsou dále k dispozici 2 sypače. Problémy s navátým sněhem jsou připraveny řešit dvě sněhové frézy. Pro případ kalamitní situace má TSK s velkými stavebními společnostmi domluveno poskytnutí těžké techniky. Celkově je pro tento případ zajištěno 7 strojů.

TSK je zodpovědná za 2 308 kilometrů z 3 815 kilometrů komunikací na celém území metropole. Za zbytek jsou zodpovědní ostatní správci. V metropoli jsou komunikace podle své důležitosti rozděleny do tří základních kategorií. U nejvýznamnějších dopravních tepen zařazených do I. pořadí má TSK ke zmírnění závad ve sjízdnosti 4 hodiny od výjezdu techniky. Na páteřních komunikacích označených jako I.a jsou to pak 2 hodiny. Místní komunikace zařazené do II. a III. pořadí přicházejí na řadu až po ošetření nadřazených komunikací. TSK se rovněž postará o 270 hektarů nemotoristických komunikací (chodníky, náměstí, pěší zóny apod.). Přičemž celková výměra nemotoristických komunikací na území metropole je 1400 hektarů, z toho ve správě TSK je 800 hektarů. Pro údržbu nemotoristických komunikací má TSK k dispozici 855 pracovníků a na sedmdesát strojů.

Meteostanice dodají aktuální informace

Neocenitelným pomocníkem při zimní údržbě jsou stanice varovného systému, kterých má nyní TSK jednadvacet, z toho šest z nich je osazeno zařízením pro automatické ošetření vozovky rozmrazovacím postřikem. Ty jsou nainstalovány na nejkritičtějších místech jako jsou mostní konstrukce či výjezdu z tunelů.

Ze stanic varovného systému TSK získává údaje o teplotě vzduchu, teplotě vozovky, vlhkosti, směru a rychlosti větru. Na základě naměřených hodnot je systém schopen s předstihem upozornit na možnosti vzniku náledí.

Detailní informace o zimě na webu

TSK opět připravila pro zimní sezónu speciální aplikaci „Zimní údržba“. Odkaz je umístěn na webu společnosti www.tsk-praha.cz přímo na hlavní stránce. Uživatelé jednoduše zjistí, zda je jejich ulice zařazena do systému zimní údržby. V sekci „vyhledat“ uživatel zadá jméno požadované ulice. Následně se mu objeví mapa s vybranou ulicí a jejím nejbližším okolím. Při kliknutí levým tlačítkem myši na danou komunikaci se zobrazí detailní informace o dodavatelské společnosti, druhu posypu a především zjistí do jakého pořadí je komunikace zařazena.

Základní údaje o komunikační síti

komunikační síť na území hl. m. Prahy.................. 3 815 km
z toho ve správě TSK............................................. 2 308 km
ostatní správci......................................................... 1 507 km

komunikační síť zařazená do zimní údržby zajišťované TSK:
motoristické komunikace I. pořadí........ 1 284 km (dvoupruh)
motoristické komunikace II. pořadí............................ 517 km
motoristické komunikace III. pořadí............................ 307 km
neudržované komunikace……………………………..416 km

nemotoristické komunikace na území hl. m. Prahy. 1400 ha
z toho ve správě TSK…………………………………  800 ha
ostatní správy……………………………………………600 ha
udržované nemotoristické komunikace TSK   ……….270 ha

Seznam stanic varovného systému s automatickým postřikem

K Barrandovu - nájezdová rampa na Barrandovský most
Wilsonova - přemostění křižovatky Bulhar
Strahovský tunel - přemostění Plzeňské ulice směrem k tunelu Mrázovka
Jižní spojka – lanový most u Mitasky
Vysočanská estakáda
Estakáda Krejcárek

Seznam stanic varovného systému bez postřiku

Spořilov - 5. května
Uhříněves – Přátelství
Zličín – Řevnická
Strahovský tunel sever
Kyje – Českobrodská
Cínovecká
Lahovický most
Evropská
Novopacká
Vídeňská
Kamýcká
Slivenec – K Barrandovu
Strahovský tunel jih
Běchovice – Českobrodská
Čimická

Vysvětlení základních pojmů

Komunikace zařazené do I. pořadí – vozovky silnic I. třídy a dopravně důležitých silnic II. třídy místních komunikací, po nichž je vedena rozhodující dopravní zátěž veřejné hromadné dopravy, linkové osobní dopravy, příjezdové místní komunikace k velkým zdravotnickým zařízením a další významné místní komunikace. Komunikace I. pořadí se udržují chemickým rozmrazovacím materiálem, pouze v chráněných krajinných oblastech a oblastech zdroje pitných vod zdrsňujícím inertním materiálem.  U komunikací zařazených do I.a pořadí je stanoven limit ke zmírnění závad ve sjízdnosti nejméně na jednom jízdním pruhu v každém jízdním směru do 2 hodin od výjezdu techniky. U komunikací označených jako I.b pak do 4 hodin.

Komunikace zařazené do II. pořadí – zbývající úseky silnic II. třídy nezařazené do I. pořadí, sběrné místní komunikace nezařazené do I. pořadí a důležité obslužné místní komunikace. Komunikace II. pořadí se udržují chemickým rozmrazovacím materiálem, pouze v chráněných krajinných oblastech a oblastech zdroje pitných vod zdrsňujícím inertním materiálem. U komunikací zařazených do II. pořadí je stanoven limit ke zmírnění závad ve sjízdnosti nejméně na jednom jízdním pruhu v každém jízdním směru do 12 hodin od výjezdu techniky.

Komunikace zařazené do III. pořadí – ostatní obslužné místní komunikace nezařazené do II. pořadí. Komunikace zařazené do III. pořadí se udržují až po ošetření komunikací I. a II. pořadí, udržují se chemickým rozmrazovacím materiálem, pouze v chráněných krajinných oblastech a oblastech zdroje pitných vod zdrsňujícím inertním materiálem.

U komunikací zařazených do III. pořadí je stanoven limit ke zmírnění závad ve sjízdnosti nejméně na jednom jízdním pruhu v každém jízdním směru nejpozději do 48 hodin od výjezdu, avšak až po ošetření vozovek I. a II. pořadí.

Neudržované komunikace – místní komunikace na nichž není třeba vykonávat zimní údržbu z důvodu dopravní bezvýznamnosti, dané vyhláškou hl. m. Prahy č. 45/1997 Sb. hl. m. Prahy, ve znění pozdějších předpisů vyhlášky hl. m. Prahy č 35/1999 Sb. hl. m. Prahy.