Úsek dopravního inženýrství Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK), jako každý rok, vydal novou „Ročenku dopravy v Praze 2013“, která se stala důležitým informačním zdrojem nejen pro odbornou veřejnost. Na tiskové konferenci v zasedací místnosti TSK ji společně představili náměstek primátora HMP pro oblast infrastruktury a životní prostředí Jiří Nouza a ředitel TSK Ladislav Pivec.
„V automobilové dopravě České republiky zaujímá hlavní město Praha specifické postavení, projevující se v nadprůměrně vysoké dopravní intenzitě ve srovnání s jinými českými městy nebo s dálnicemi a silnicemi na ostatním území republiky,“ uvedl Ladislav Pivec, šéf TSK.
Každoroční nárůst automobilové dopravy, zaznamenaný na území hlavního města v období po roce 1990, se v letech 2008 až 2009 prakticky zastavil a po opětovném významnějším nárůstu v roce 2010 došlo v letech 2011 a 2012 k mírnému poklesu. V roce 2013 intenzita automobilové dopravy víceméně stagnovala, respektive nepatrně narostla.
Celkově se automobilová doprava na území hlavního města Prahy v roce 2013, měřená dopravním
výkonem na celé komunikační síti, zvýšila v průměru o 0,3 % ve srovnání s předcházejícím rokem. Z toho doprava osobními automobily vzrostla o 0,2 % a doprava nákladními automobily a autobusy o 1,6 %.
Wilsonovou ulicí na přemostění Masarykova nádraží projelo v průměrný pracovní den roku 2013
celkem 92 000 vozidel, v prostoru u Hlavního nádraží 82 000 vozidel a přes Nuselský most
80 000 vozidel.
„Údaje o dopravních intenzitách na jednotlivých úsecích sledované komunikační sítě
hlavního města Prahy v roce 2013 jsou v tabulkové formě k dispozici na webových stránkách TSK www.tskpraha.cz v sekci PRO ODBORNÍKY,“ dodal Pivec.
„Studiem ročenky 2013 zjistíte, že dopravní poměry v Praze se oproti předcházejícímu roku 2012 příliš
nezměnily. Významného efektu bylo především dosaženo přestavbou křižovatky ulice 5. května a Jižní spojky, kde za cenu demolice starého a výstavby nového mostu mohla být ze Spořilovské ulice vyloučena nákladní, především kamionová doprava, směřující z východní části Městského okruhu na dálnici D1 a Pražský okruh. Došlo tak ke značnému zlepšení životního prostředí, o které občané Spořilova již několik let usilovali,“ dodává náměstek primátora Jiří Nouza.
Vybrané údaje o hlavním městě Praze k 31.12.2013
Celková délka komunikační sítě: 3 972 km
z toho dálnice na území města: 10 km
ostatní rychlostní komunikace: 98 km
Počet mostních objektů na komunikační síti ve správě TSK: 599
z toho mostních objektů přes Vltavu: 27
mimoúrovňových křížení: 222
podchodů: 122
Počet silničních tunelů (celková délka 8 530 m): 10
Počet motorových vozidel: 855 057
z toho počet osobních automobilů: 665 866
Počet světelných signalizačních zařízení: 626
z toho samostatných přechodů pro chodce 125
Dopravní výkony automobilové dopravy na celé komunikační síti:
za průměrný pracovní den 21,9 mil. vozokm
za rok 7,2 mld. vozokm
Dělba přepravní práce – motorová doprava (dle počtu všech cest na území města za pracovní den)
hromadná doprava 57 %
automobilová doprava 43 %
Dělba přepravní práce – motorová i nemotorová doprava (dle počtu všech cest na území města za pracovní den)
hromadná doprava 43 %
automobilová doprava 33 %
cyklisté 1 %
pěšky 23 %
Počet evidovaných dopravních nehod 18 593