Správou systému zón placeného stání (ZPS) byla v lednu 2014 Radou hl. m. Prahy pověřena Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK), která zajistila zpracování čtyř analýz vedoucích k realizaci nové koncepce zón placeného stání. Tuto koncepci představil zástupcům městských částí v prostorách Nové radnice hl. m. Prahy v úterý 22. dubna 2014 náměstek primátora Jiří Nouza.
„Nový systém zón, jehož přípravou a následně správou byla pověřena Technická správa komunikací, neznamená pouze rozšíření na další městské části, ale jde především o vytvoření nových principů k posunu směrem k vyšší regulaci dopravy v Praze, respektovanosti a uživatelskému komfortu,“ uvedl náměstek Jiří Nouza.
Změny jsou plánovány i v nových podmínkách parkování rezidentů a abonentů. Počítáme s vytvořením rezidentních oblastí (RO), podle místa trvalého pobytu či sídla nebo provozovny, s tím, že rezident bude moci parkovat i v sousedících RO (princip "květinky").
„Nová koncepce klade velký důraz na technologie, které umožní vyšší respekt a zároveň komfort užívání zón. K tomu by mělo sloužit rozšíření možností elektronických plateb i monitoring parkování vázaný na registrační značku vozidla. Na celý tento nový systém bude dohlížet TSK,“ řekl Ladislav Pivec, šéf TSK.
Jednoduše tak bude detekováno vozidlo neplatící za parkování a informace o něm bude přes informační systém předávána k dalšímu řešení. Ke kontrole by mělo sloužit zařízení mobilního monitoringu pomocí speciálních vozidel s kamerovým snímáním registrační značky, které rychle a jednoduše odhalí přestupek. Stejné funkce jako mobilní vozidlo bude mít zařízení pochůzkového monitoringu Městské policie hl. m. Prahy. Oba tyto způsoby kontroly jsou rychlé a efektivní.
Novinkou bude řada možností elektronických bezhotovostních plateb pomocí aplikací přístupných z chytrých mobilních telefonů či internetu. „V návštěvnických a smíšených zónách samozřejmě zůstane možnost platby v parkovacích automatech, a to jak hotovostně, tak i bankovními a jinými kartami," dodal Pivec.
Shrnutí základních principů pro realizaci nového systému ZPS:
- Realizace ZPS po etapách:
- pilotní projekt (podzim 2014)
- první etapa - zkušební provoz (průběh roku 2015)
- cílový stav (zavedení zón v dílčích etapách)
- Rozdělení ZPS do rezidentních oblastí (RO) a parkovacích oblastí (PO)
- Dotčené městské části (MČ) – Praha 1 až 11, Praha 13 a Praha 18
- Evidence parkování a úhrad prostřednictvím registrační značky (RZ) vozidla
- Tři základní režimy parkování – tři základní barvy
- rezidentní = modrá
- smíšený = fialová
- návštěvnický = oranžová
- Tři cenová pásma (konkrétní nastavení cen dle místních potřeb a charakteru území)
- Základní provozní doba pondělí až pátek 8 - 20 hod (konkrétní nastavení dle místních potřeb a charakteru území)
- Nové technologie platby parkovného (rozšíření o formy bezhotovostní platby)
- Centrální informační systém ZPS je plánovaný jako otevřený, který má sjednotit dopravní, provozní a finanční dat do jednoho centra)
- Parkovací informační portál pro veřejnost