Od 21. dubna je podnikatelům otevřena zrychlená možnost zřízení uličního prodeje před provozovnou. Stánek nebo stolek mohou mít obchodníci na chodníku až do konce roku zdarma, uliční prodej je možné oznámit jednoduše e-mailem a není ani nutné čekat na vyřízení žádosti úřady. Poplatky jsou odpuštěné také za předzahrádky. U stávajících se upravují smlouvy, u nových jsou otevřené žádosti o zřízení.
Obecné pokyny pro podnikatele:
Prodejní zařízení (stolek, prodejní pult a obdobné prodejní zařízení) pro prodej zboží nebo poskytování služeb může být umístěno na základě prodejního záboru (dále i jen zábor) pouze na chodníku, a to v místě bezprostředně přiléhajícím k provozovně podnikatele.
poznámka: prodej zboží a poskytování služeb z prodejního zařízení, umístěného před pevnou provozovnou, odpovídá definici předsunutého prodejního místa* zakotvené v tržním řádu; tržní řád se nebude na tuto formu prodeje vztahovat do 31.12.2020, tj. do tohoto data lze provozovat uvedené činnosti i na místě, které má charakter předsunutého prodejního místa a není uvedeno v příloze č. 1 k tržnímu řádu
- Prodejní zařízení musí být umístěno tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost chodců a byl zajištěn průchozí profil o šířce alespoň 1,5 m.
- Umístěním a provozováním prodejního zařízení nesmí dojít k poškození povrchu chodníku ani jiné součásti nebo příslušenství pozemní komunikace.
- Místo, na kterém je umístěno prodejní zařízení a jeho okolí bude podnikatelem udržováno v čistotě a pořádku v souladu s obecně závaznou vyhláškou č. 8/2008 Sb. hl. m. Prahy, o udržování čistoty na ulicích a jiných veřejných prostranstvích (vyhláška o čistotě).
- Po ukončení prodejních hodin v rámci každého jednotlivého dne odstraní podnikatel prodejní zařízení a uvede místo záboru do původního stavu.
- V případě vzniku závady na součásti nebo příslušenství komunikace je podnikatel povinen, pokud je to kvůli zajištění opravy potřeba, odstranit prodejní zařízení z komunikace na vlastní náklady.
Jak zažádat o zábor v podobě prodejního zařízení:
- Nejpozději v den realizace umístění záboru v podobě prodejního zařízení oznámí podnikatel v jednom e-mailu:
- Silničnímu správnímu úřadu příslušného správního obvodu (Praha 1 – 22) e-mailem nebo do datové schránky (http://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/mestske_casti/index.html)
- Technické správě komunikací hl. m. Prahy, a.s. na e-mail: ulicniprodej@tsk-praha.cz
- Odboru daní, poplatků a cen Magistrátu hl. m. Prahy na e-mail: jasmina.koci.smudova@praha.eu
- Oznámení o umístění prodejního záboru musí obsahovat tyto náležitosti:
- Název a adresu provozovatele
- Kontaktní osobu (jméno, telefon, e-mail)
- Věc: „Oznámení o umístění prodejního záboru v době koronavirových opatření“
- Vzorový text oznámení:
„Oznamujeme umístění prodejního záboru v ulici …………………… čp. ….. na chodníku před provozovnou …………….. (název provozovny) v podobě ………… (stánku, stolku, prodejního pultu, jiného zařízení – uvést jakého) o rozměrech ………… (délka x šířka), který bude provozován ve dnech ……………….(např. po –pá) v denní době od ……… do ……. (uvedená denní doba musí být v mezích otevírací doby provozovny)“
- Mapku s vyznačením místa záboru (Mapy.cz nebo Google Maps)
Provozovat zábor v tomto zjednodušeném režimu lze nejdéle konce tohoto kalendářního roku, tedy do 31.12.2020.
* Podle § 1 odst. 6 nařízení č. 9/2011 Sb. hl. m. Prahy, kterým se vydává tržní řád, ve znění pozdějších předpisů, „Předsunuté prodejní místo je místo mimo provozovnu určenou k tomuto účelu rozhodnutím, opatřením nebo jiným úkonem vyžadovaným stavebním zákonem, na kterém je umístěno na zpevněném povrchu prodejní zařízení, ze kterého se prodává zboží a poskytují služby stejného druhu jako v provozovně, určené k tomuto účelu rozhodnutím, opatřením nebo jiným úkonem vyžadovaným stavebním zákonem, se kterou funkčně souvisí. Předsunuté prodejní místo se zřizuje bezprostředně u uvedené provozovny a musí s ní mít stejného provozovatele.“.