Praha, 30. ledna 2025 – Praha připravuje rozsáhlou rekonstrukci ulic Legerova, Sokolská a Mezibranská, která zásadně promění tyto pro dopravu klíčové ulice. Cílem projektu je vytvořit vlídné a bezpečné prostředí pro všechny účastníky silničního provozu – chodce, motoristy i cyklisty a též pro obyvatele a návštěvníky. Rekonstrukce se bude týkat úseku od předpolí Nuselského mostu po Muzejní oázu. V současné době probíhá zpracování studie proveditelnosti. Realizátorem studie a následně i samotné rekonstrukce je Technická správa komunikací (TSK). Dalším navazujícím klíčovým projektem je aktuálně dokončená studie k rekonstrukci ulice Ječná.
„Současný stav ulic, kudy vede magistrála, je naprosto zoufalý, nehostinný a nebezpečný. Město tu nefunguje. To se musí změnit, a proto je nyní na stole proměna magistrály na Praze 2 v moderní městský bulvár. To přinese zlepšení pro všechny místní obyvatele, podnikatele a další návštěvníky. V ulicích obnovíme stromořadí a upravíme parkování bez jeho zbytečného rušení. Projekt také počítá s lepším hospodařením s dešťovou vodou a vytváří tak optimální podmínky pro růst nových stromů podle nejmodernějších poznatků a standardů. Rozšířením chodníků a doplněním úrovňových přechodů zlepšíme prostupnost pro chodce a vybudujeme oddělené cyklostezky od pěších i aut v souladu se schválenými standardy aktivní mobility. Vytvoříme tak bezpečnější a příjemnější prostředí pro všechny, kdo se tu pohybují. Pro pěší, lidi na kole i řidiče aut a zásobování. Řidiči se tedy přes to všechno nemusí ničeho bát. Průjezdnost pro auta totiž bude zachována díky chytrým semaforům, které předpokládají efektivní využití zelené vlny na křižovatkách. Celá rekonstrukce je důležitým krokem k proměně magistrály v prostor, který slouží nejen dopravě, ale i kvalitnímu městskému životu. Máme před sebou velmi kvalitní návrh a chtěl bych proto poděkovat celému týmu, který se na projektu podílí. Za mě je to celé win – win pro všechny,“ říká 1. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
„Podkladem ke studii byla celá řada dříve schválených koncepčních dokumentů, jako jsou Městský standard uličních stromořadí a Městský standard hospodaření s dešťovou vodou důležité pro propojení zeleně s využíváním a zadržováním srážkových vod, čemuž říkáme modrozelená infrastruktura, nebo Koncepce živičných a dlážděných povrchů v pražské památkové rezervaci. Tyto dokumenty představují cenný základ pro vytvoření dalších praktických projektů, které zohlední nejen dopravní potřeby, ale také požadavky na kvalitní veřejný prostor a životní prostředí. V této souvislosti jsme moc vděční senátorům za podporu městům v potřebě možnosti ovlivňovat podobu svých veřejných prostranství v koordinaci s potřebnou technickou infrastrukturou. Výsledná studie by měla být v souladu s dlouhodobou vizí města a přispět k vytvoření atraktivního a udržitelného prostředí pro všechny obyvatele,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní rozvoj.
„Rekonstrukce magistrály a navazujících komunikací je klíčovým projektem pro rozvoj naší městské části,“ zdůrazňuje starosta Jan Korseska. „Nejde jen o pouhou opravu silnice, ale o zásadní investici do budoucnosti Prahy 2. Modernizace magistrály nám umožní zlepšit život občanů, ale bez vybudování dalšího propojení pro individuální automobilovou dopravu mezi Prahou 4 a Prahou 5 se dopravní obslužnost na Praze 2 výrazně nezlepší a ani dopad na životní prostředí nedosáhne očekávaných výsledků. Přesto chceme zajistit, aby rekonstrukce proběhla co nejrychleji, nejplynuleji a minimalizovala dopady na obyvatele a dopravu."
"Příprava projektové studie pro rekonstrukci magistrály a Ječné ulice je pro Technickou správu komunikací náročná a zároveň inspirativní výzva. Musíme skloubit zájmy všech účastníků provozu a zároveň vytvořit kvalitní veřejný prostor. Naši specialisté se pokusí najít optimální řešení pro Prahu, které bude přínosem pro všechny. Bude nutné vyřešit komplexní dopravní situaci a implementovat inovativní řešení pro udržitelnou infrastrukturu. Jsme si vědomi náročnosti tohoto úkolu, ale věříme, že se nám podaří najít to nejlepší možné řešení," říká Filip Hájek, generální ředitel TSK.
Vizualizace projektu rekonstrukce magistrály (Legerova, Sokolská) a ul. Ječná (zdroj: TSK / Ateliér PROMIKA): https://tsk.brandcloud.pro/cs/link/Pnat9LZI
Historický kontext:
Celý pás bloků mezi Mezibranskou, Sokolskou a Legerovou ulicí vznikl v 2. polovině 19. století v prostoru bývalých středověkých a barokních hradeb Prahy s ambicí organicky spojit Nové Město a rozrůstající se Vinohrady.
Obě ulice byly dlouhá desetiletí na jižním konci slepé, dalšímu jejich pokračování bránilo Nuselské údolí. Jednalo se proto o klidné ulice s oboustrannými stromořadími. V Sokolské a navazující Mezibranské navíc vedla tramvajová trať pro obsluhu území. S rozvojem města ale narůstala potřeba komunikačně napojit vznikající zástavbu Pankrácké pláně s centrem města. Proto se již za první republiky počítalo s výstavbou mostu přes Nuselské údolí v jižním prodloužení těchto ulic. Stavba mostu byla nakonec zahájena až v roce 1967 a zprovozněn byl v roce 1973 jako součást dopravního tahu takzvané II. severojižní magistrály.
V té době se plánovala kompletní demolice všech bloků domů mezi Sokolskou a Legerovou. Středem tohoto vybouraného koridoru měla vést rychlostní komunikace s mimoúrovňovými křižovatkami mezi Národním muzeem a Karlovem. I když k tomu naštěstí nikdy nedošlo, byly alespoň ulice Sokolská, Mezibranská a Legerova přestavěny tak, aby umožnily provizorní vedení veškeré automobilové dopravy z Nuselského mostu stávající zástavbou. To znamenalo likvidaci velké části původních stromořadí a zničení veřejného prostoru ulic a náměstí. Dále došlo ke zrušení úrovňových pěších vazeb, které nahradily podchody, a též ke zrušení tramvajové trati v Sokolské a Mezibranské ulici.
Od této doby se sice v rámci koridoru magistrály provedly některé dílčí zásahy, jako například nové přechody ve Wenzigově ulici nebo revitalizace jižní části náměstí I. P. Pavlova. Celková podoba ulic je ale v neutěšeném stavu, který odpovídá spíše druhé polovině 70. let 20. století. Právě tento neutěšený stav spolu s plánovanou nutnou obnovou inženýrských sítí a vozovek těchto ulic je příležitostí k zásadnímu přehodnocení jejich podoby.
Klíčové změny:
Dojde ke kompletní rekonstrukci ulic Sokolská, Mezibranská a Legerova od fasády k fasádě. Zrekonstruují se vozovky, chodníky, mobiliář a další prvky veřejného prostoru. Spolu s tím se provedou i opravy inženýrských sítí, které je třeba obnovit. Podél ulic budou vysázena nová stromořadí s velkými stromy. Bude implementována modro-zelená infrastruktura. Projekt klade důraz na hospodaření s dešťovou vodou pomocí vsakovacích pásů a spádování zpevněných ploch ke stromům, což zajistí optimální podmínky pro jejich růst. V Sokolské ulici bude zachováno co nejvíce stávajících perspektivních stromů.
Důležitým aspektem je i bezbariérový přístup. Některé bariérové podchody budou nahrazeny úrovňovými přechody, které usnadní pohyb chodcům a osobám s omezenou pohyblivostí. Přibudou i další nové přechody. Cyklisté se mohou těšit na oddělené cyklostezky o šířce 2,5 metru v obou ulicích, které zajistí jejich bezpečný a plynulý pohyb. Parkování bude řešeno pomocí moderních podélných parkovacích zálivů s kamennou dlažbou. Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby.
Celý projekt zohledňuje lokální podmínky, šířku ulice, umístění vjezdů a využití parteru domů. Zachována bude jednota ulic s ohledem na jejich přirozenou rozmanitost a přibude nový městský mobiliář.
Obnova stromořadí a úprava uličního profilu v Ječné ulici
Technická správa komunikací (TSK) připravuje projekt obnovy stromořadí a úpravy uličního profilu v Ječné ulici. Cílem je zlepšení životního prostředí obnovou stromořadí a zvýšení komfortu pro všechny uživatele ulice s důrazem na principy modrozelené infrastruktury.
Stávající stromořadí v Ječné ulici je dlouhodobě v nevyhovujícím stavu. Důvodem je mimo jiné i uložení vodovodního potrubí přímo pod stromy, což značně komplikuje jejich údržbu a rozvoj.
V rámci projektu se počítá s výsadbou desítek nových stromů s větším rozestupem, aby se koruny stromů vzájemně neomezovaly v růstu. Stávající stromy v dobrém stavu budou zachovány a jejich kořenový prostor bude vylepšen.
Výrazně bude rozšířen nástupní ostrůvek tramvajové zastávky Štěpánská směr I. P. Pavlova tak, aby splňoval bezpečnostní parametry pro cestující. Zároveň ale zůstanou zachovány dva jízdní pruhy pro auta podél ostrůvku. Zastávka Štěpánská směr Karlovo náměstí pak bude posunuta na druhou stranu křižovatky, aby lépe obsloužila danou lokalitu.